Der findes lige nu omkring 150.000 enkeltmandsvirksomheder i Danmark, hvilket gør det til den mest udbredte virksomhedstype. Med internettets udbredelse og ikke mindst fremkomsten af webshops, er det blevet mere og mere populært at drive sin egen virksomhed hjemmefra – og det er faktisk hverken svært eller dyrt. Der er dog et par rent praktiske ting, du skal overveje, når du bruger dit hjem til at drive virksomhed.
Kan du holde møder?
Uanset hvilken type virksomhed, du driver, er du nødt til at holde møder med konsulenter, revisorer, reklamefolk og lignende. Det kan hurtigt blive træls, hvis I skal mødes i lejede mødelokaler i byen, eller hvis du skal klemme dem ind ved dit eget køkkenbord. Derfor er det en god idé at overveje, om du har et præsentabelt sted til at holde møder.
Hvis du har plads til at indrette kontor/mødelokale i en afdeling af dit hjem, er det den optimale løsning. Hvis kontoret tilmed har egen indgang, fremstår det professionelt og gennemført, og din samarbejdspartner vil tage din forretning mere seriøst. Sørg for at indrette lokalerne pænt og stilrent, stort set som man ville indrette et kontor på en større virksomhed.
Hvis du har eller vil have nogen ansat, skal du også huske at være opmærksom på reglerne for arbejdspladser.
Bliver din bolig opfattet som erhverv?
Du skal være opmærksom på, at du kan få skattefordele, hvis din bolig er registreret som en blandet ejendom. Det kan den blive, hvis mere end 25 % af boligen bruges til erhverv. Fordelingen mellem bolig og erhverv skal vurderes af kommunens tekniske forvaltning, før den gælder. Det skal dog nævnes, at mange virksomheder blot drives fra det, der kaldes et ”arbejdsværelse i boligen”, og det er ikke nok til at få skattefradrag.
Hvis du har lagerplads i boligen, kan du også tælle det med, men det bliver typisk regnet for mindre end den private del. Her skal du igen have en professionel til at vurdere din sag.
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.